Η λέξη ΤΡΙΩΔΙΟ αποτελείται από τις λέξεις: τρία και ωδή. Είναι το λειτουργικό βιβλίο που περιέχει τις Ακολουθίες ή τα Συναξάρια της περιόδου, που μας προετοιμάζει για το Πάσχα. Ο όρος Τριώδιο, οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί από τους Κανόνες των Ακολουθιών, που περιέχονται σε αυτό, έχουν μόνο τρεις ωδές. Οι υμνογραφίες αυτές, είναι από τις πιο κατανυκτικές ολόκληρου του Λειτουργικού χρόνου, που έγραψαν μεγάλοι ποιητές της Ορθοδοξίας.
Το Τριώδιο, αρχίζει με την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου και τελειώνει με τον Εσπερινό του Αγίου και Μεγάλου Σαββάτου.
Την πολύ μεγάλη αυτή χρονική περίοδο του «Κατανυκτικού Τριωδίου», θα μπορούσαμε να τη χωρίσουμε σε τρεις περιόδους και μάλιστα αυτό θα μας θυμίσει και τον αντίστοιχο χωρισμό του Ορθόδοξου Ναού σε τρία μέρη :
α. Οι τρεις πρώτες εβδομάδες
β. Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, και
γ. Η Μεγάλη Εβδομάδα.
α) Οι «προσφωνήσιμες» εβδομάδες του Τριωδίου.
Πρόκειται για τις αρχικές εισαγωγικές ημέρες. Είναι τρεις Εβδομάδες και περικλείονται ανάμεσα στις παρακάτω τέσσερις Κυριακές:
· Τελώνου και Φαρισαίου
· Ασώτου
· Απόκρεω
· Τυρινής
Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για το Νάρθηκα του Τριωδίου.
Η Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, μας καλεί να σταθούμε στο πρώτο σκαλοπάτι, στη συντριβή και την ταπεινοφροσύνη. Κάθε «Καλή ιδέα» που έχουμε για τον εαυτό μας, βάζοντας στο στόμα μας την τελωνική φράση «Ὁ Θεός ἰλάσθητί μοι τῳ ἁμαρτωλῳ».
Η Δεύτερη Κυριακή, του Ασώτου, μεταφέρει το κέντρο βάρους της σωτηρίας μας, από την ανθρώπινη μικροπρέπεια στην αγάπη του Θεού. Το δεύτερο σκαλοπάτι δεν είναι απλώς η μετάνοια, είναι η βεβαιότητα πως ο Θεός – Πατέρας, θα είναι πάντα εκεί και θα περιμένει τον καθένα από εμάς.
Η Κυριακή των Απόκρεω, μας θυμίζει τη Δευτέρα και φρικτή του Κυρίου Παρουσία, αυτή τη φορά όχι για να σώσει τον κόσμο, αλλά για να κρίνει. Μας ανεβάζει ένα ακόμη σκαλοπάτι: προσοχή, εγρήγορση.
Η Κυριακή της Τυρινής, μας θυμίζει την έξοδο των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο, ως συνέπεια της ανυπακοής τους.
β) Το απόγευμα της Τυρινής, ψάλλεται ο Εσπερινός της Συγνώμης. Με την Ακολουθία αυτή μπαίνουμε στην περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου